Obsah vašeho košíku
Váš košík je prázdný.
Váš košík je prázdný.
Jak jsme naznačili v úvodu, děti se učí nápodobou. Čím menší jsou, tím více se řídí autentičností rodiče (kterou může skrývat před světem i před sebou samým). Protože jídlo k životu patří a milovaný rodič tráví v kuchyni překvapivě dost času, přesouvá se tam obvykle i batole a odsouvá se až v pubertálním věku…
Zatímco zpočátku stačí hrnec a vařečka na zemi, případně hrabošení v zásuvkách (není od věci dát na ty nebezpečné pojistku), nastane chvíle, kdy se dítě bude chtít připojit „opravdově“. Obvykle ho dětská verze kuchyňky neuspokojí…
Zatímco ve škole dítě sedí a většinu informací má za úkol vstřebat pasivně, domácí kuchyně nabízí mnohem víc…
„To ještě nemůžeš,“ je věta, která v dítěti zpravidla zabije ochotu objevovat kuchyňská kouzla. Bezpečnost je samozřejmě na prvním místě, ale rizika lze minimalizovat. Jak? Aby dítě neuklouzlo, dejte mu bačkory. Pokud nedosáhne na linku, pořiďte stupátko nebo schůdky (pokud tam dáváte židli, vždy opěradlem k lince). Buďte důslední v tom, aby s ničím neběhalo. Ostrý nůž nemusí být překážkou, pokud dítku ukážete, jak na to a hlavně proč. Vězte, že ublížit si jde i obyčejným jídelním… Někdy pomůže, když vám dítě ukazuje, kde krájet, nebo vás drží za ruku = pomáhá. Pokud dítě chce mýt nádobí, pak mu v ideálním případě napusťte dřez a nechte dítě mýt (kuchyň vytřete později). Jestliže má vaše dřezová baterie i spršku, nastavte teplotu vody a nechte ho nádobí poté i opláchnout.
Nejen při vaření bychom však měli dodržovat několik pravidel, která výrazně sníží riziko nepříjemných zranění.
Zatímco děti zpravidla přistupují k vaření s nadšením, rodičům nejednou tuhnou svaly za krkem. Přeci jen je kuchyň plná „nebezpečných“ věcí. Je třeba si uvědomit, že ani život není procházka růžovou zahradou, ale spíš tanec mezi různými výzvami. Čemu byste se jako rodiče měli rozhodně vyhnout, jsou věty typu: „Nech to, já si to raději udělám sám.“ „Dávej pozor, podívej, ta mouka je teď všude…“ Zapomeňte také na to, že vám vaření s dětmi bude odsýpat, jako když vaříte sami. Nebude. Opět si odpusťte dospělou netrpělivost: „Tak teď už to dodělám já.“ Pro dítě to je spíš zpráva, že není dost dobré vám pomáhat (a to navzdory faktu, že to tak nemyslíte). Také se připravte na větší nepořádek, včetně výrazně většího množství vytahaného nádobí.
Žádný učený z nebe nespadl, a pokud chcete v dítěti vybudovat zdravý vztah k jídlu, k podpoře ostatních a ochotě zkoušet nové věci, je pomoc v kuchyni více než žádoucí. Dítě také pochopí, že oběd se neudělá sám, ale vyžaduje to spoustu malých krůčků, z nichž některé vlastně vůbec nejsou vidět, ale bez nichž by to nebylo ono. Vaření také není jen příprava jídla, ale i následné mytí nádobí. A podobné radosti. Každopádně, když dítěti poskytnete prostor se učit, když má chuť (i když vám se to nemusí zrovna hodit), vězte, že se vám to mnohonásobně vrátí. A hlavně zjistíte, kolik vzájemnosti a blízkosti zažijete. Tento čas mnozí rodiče srovnávají s uspáváním. I atmosféra společného vaření totiž nabízí prostor k povídání si a sdělování zážitků.
Nejjednodušším vařením je příprava toustů. Pokud máte toustovač, nechte dítě naplnit toust tím, co mu chutná, a pak mu ukažte, jak se spouští toustovač. Krokem dvě je například zeleninová polévka.
Pro 2 porce potřebujete: 2 střední mrkve, 1 petržel (případně pastinák), menší cibuli a 3 stroužky česneku, lžičku másla, celý pepř a nové koření (ca 5 ks), špetku soli a vajíčko.
Postup: Očistěte mrkev a petržel, nakrájejte je na kostičky. V hrnci rozpusťte máslo a vhoďte zeleninu. Po chvíli přelijte ca 0,5 litrem vody. Vhoďte oloupanou (celou) cibuli, stroužky česneku (můžete podélně přepůlit), okořeňte a nechte ca 15–20 min povařit pod pokličkou na střední výkon. Vajíčko rozklepněte do misky a vidličkou rozšlehejte. Jakmile je mrkev a petržel měkká, vhoďte do horké polévky vajíčko. Podávejte.